Portret van Bernard Van Eeghem

Bernard Van Eeghem

Bernard Van Eeghem (Comines, 1953) woont en werkt in Brussel. Hij studeerde architectuur in Gent en kunstgeschiedenis in Brussel.

De Heilig-Bloedprocessie in Brugge, de stad waar hij opgroeide, maakte op hem een onuitwisbare indruk. Het voedde zijn verlangen naar de integratie van de verschillende kunsten, het ideaal van het gesamtkunstwerk. Van Eeghem schrijft, schildert, ontwerpt, acteert, zingt en performt, in voorstellingen die hij solo maakte of samen met artiestes als Catherine Graindorge, Manah Depauw, Katja Dreyer, Dolores Bouckaert, Nele Vereecken en Stefanie Claes. Hij werkte samen met gezelschappen als Dito’Dito, Tristero, Het Bordes, Braakland/ZheBilding, De Parade, Victoria/Het Net, klein & Wagner, Leporello, HTP (Jan Decorte), Charlie Degotte e.a. Hij gaf les in hedendaagse schilderkunst, doceerde aan het Lemmensinstituut, was gastdocent aan het RITS, jurylid van Het Theaterfestival en mentor voor jonge artiesten op Theater aan Zee.

Het theaterwerk van Van Eeghem werd geproduceerd door Margarita Productions (opgericht in Brussel in 2003), dat in 2015 fusioneerde met het productiebureau Mokum en vervelde tot Hiros.

In de PAK.MEE-reeks van Campo (Gent) publiceerde Van Eeghem de absurdistische, fragmentair-biografische novelle Kant (2011). Voor een solotentoonstelling in de Beursschouwburg (Brussel) schreef hij Why-O Me? (2012) en voor de vijftigste verjaardag van de Beurs het verhaal Broerie in de Beursschouwburg (2015).